Ontdek ANWB

Bij de ANWB zetten we ons in voor zorgeloze mobiliteit en een duurzame samenleving. Wij zijn het vertrekpunt voor Nederlanders die vol plezier de wereld willen ontdekken. Met een sterke focus op groei, maatschappelijke impact en tevreden medewerkers, creëren we dagelijks waarde. 

Bij de ANWB vinden we dat elk individu en elke actie ertoe doet. Samen maken we Nederland schoner, veiliger en beter bereikbaar. Werkend bij de ANWB, draag je bij aan een duurzame samenleving en help je niet alleen klanten en leden, maar heel Nederland vooruit. We bieden ruimte voor groei, zowel voor jou persoonlijk als voor onze organisatie. Bouw jij straks mee aan de toekomst van mobiliteit? Kijk hier verder wat er allemaal te doen is bij de ANWB. 

Werken bij de ANWB. Jij helpt ons allemaal verder.

Tessa

Database marketeer

“Impact maken voor onze leden door met data te puzzelen, hoe mooi is dat?”

2 min leestijd

Datagedreven werken neemt een steeds belangrijkere rol in bij de ANWB, onder andere bij de afdeling Customer & Analytics. Hier zetten Tessa Sulkers haar collega’s data in om de customer journeys continu te optimaliseren. Hoe? Bijvoorbeeld door marketingcampagnes te personaliseren. “Als je het leuk vindt om met data te werken, dan kun je bij de ANWB genoeg ontdekken”, zegt Tessa. Precies de reden dat ze in 2019 de switch maakte van managementinformatieanalist bij het Leden Service Center naar database marketeer.

In 2018 stapte Tessa binnen bij de ANWB. Tijdens een van de projecten in haar rol als managementinformatieanalist ontdekte ze de afdeling Customer & Analytics. Ze was meteen verkocht. “Het marketingdenken in combinatie met het toepassen van data sprak me meteen aan. Ik kreeg de mogelijkheid om de overstap te maken naar junior database marketeer. Dit werk doe ik nu al drie jaar met veel plezier. Inmiddels als medior database marketeer.”
 

Tevreden leden

De ANWB heeft door vijf miljoen leden, veel contactmomenten en een uitgebreid productenportfolio een enorme database opgebouwd . Zo zetten Tessa en haar collega-marketeers de data in om bijvoorbeeld een persoonlijk aanbod in de Kampioen te maken, mails met gepersonaliseerde content te ontwikkelen én een homepage te tonen die afgestemd is op de bezoeker. “Maar we gebruiken data ook voor welkomstcampagnes voor nieuwe leden. En om op het juiste moment aandacht te schenken aan verjaardagen en jubilea van leden. Belangrijk om de klanttevredenheid hoog te houden”, vertelt Tessa.

Gepersonaliseerd reisaanbod

Als we weten dat iemand interesse heeft in een reis, kunnen we op dat moment een mooi reisaanbod laten zien. En we kunnen leden die recent een reis buiten Europa hebben geboekt wijzen op de werelddekking van de ANWB. Ook handig: relevante informatie aanbieden voor een goede vakantievoorbereiding! Dit doen we via verschillende marketingkanalen zoals email en de website. Naderhand meten we het effect van deze uitingen in onze dashboards door de kliks en conversies te analyseren. Op basis van die resultaten helpen we vervolgens de marketeers bij de optimalisatie van hun campagnes.”
 

Puzzelen met data

De omvang van de database maakt het werk erg uitdagend. “Soms is het puzzelen om data bij elkaar te krijgen. Iets waar ik veel energie van krijg. Zo was er een project waarbij een heleboel data werden aangepast. Omdat wij veel analyses en selecties doen, hebben we de data gecontroleerd om te zien of we die konden gebruiken. Klinkt misschien saai, maar het was een groot en uitdagend project waardoor ik veel mensen van mijn afdeling goed heb leren kennen. Ook al was het soms moeilijk; samen zijn we tot een goed eindresultaat gekomen.”
 

Elkaar verder helpen

Dat er goed wordt samengewerkt bij Customer & Analytics, merkte Tessa meteen. “Ik kreeg bij mijn start een buddy toegewezen aan wie ik alles kon vragen. Ook kreeg ik uitleg over de verschillende ANWB-producten, database en diverse tools die we gebruiken. Tussendoor was er tijd om elkaar bij een kop koffie beter te leren kennen. Tijdens de inwerkperiode kreeg ik ook een aantal oefenopdrachten om mijn SQL-kennis verder te ontwikkelen. Van mijn teamgenoten kreeg ik hier feedback op. En zelfstudie via Google heeft me ook goed geholpen! Inmiddels heb ik mijn weg gevonden in de database en kan ik met de opgedane kennis helpen bij het verbeteren van processen. Ook help ik nu zelf nieuwe collega’s op weg in onze database. En het koffiemomentje? Dat is nu een vast onderdeel van onze werkdag.”

Lekker afwisselend

Het werk als database marketeer is heel afwisselend. Zo werk je drie dagen per week in een scrumteam waar je multidisciplinair en in sprints werkt. Op deze manier maak je in een korte tijd veel stappen. Tessa: “Zelf zit ik in het propositieteam, waarin ik samen met webanalisten, online marketeers en personalisatiemarketeers werk aan het personaliseren van alle kanalen waar we contact hebben met een ANWB-lid. Dit doen we voor alle producten van de ANWB. Denk aan onze autoverzekeringen, reizen en wegenwachtproducten. Het maken van scherpe doelgroepselecties en evalueren van campagnes is hierin onmisbaar!
 

Jezelf ontwikkelen

De overige dagen werkt Tessa in het databasemarketingteam. In dit team is het mogelijk om je verder te ontwikkelen op bepaalde onderdelen van de functie. Bijvoorbeeld door een cursus te volgen. Of door hulp in te schakelen van een collega om een bepaalde skill te ontwikkelen. Zo hebben we mensen in het team die zich hebben ontwikkeld tot echte ‘dashboard-ninja’s’ en dashboards bouwen in Tableau om onze resultaten en processen te monitoren. “Zelf heb ik me gespecialiseerd in SQL en de inrichting van onze processen. Hierdoor kan ik meedenken over procesverbeteringen, problemen structureel oplossen én onze marketingdatabase verder ontwikkelen en optimaliseren. Zo verbind ik de businessvraag en onze database.”
 

 

Nog niks gevonden waarmee jij ons allemaal kunt helpen?

Maak een jobalert aan en ontvang de meest recente vacatures, die het best bij je passen, in je inbox.