Bart
Social Media Advertising Specialist
“Door te blijven innoveren tillen we campagnes naar een hoger niveau”
“Door te blijven innoveren tillen we campagnes naar een hoger niveau”
Zoveel mogelijk resultaat behalen met campagnes. Daar krijgt Bart energie van. En dat die campagnes vaak draaien om maatschappelijke doelen, maakt het alleen maar mooier. “Eén van de projecten die me bijblijft is de campagne voor de Streetwise-app, waarmee we kinderen via een game wegwijs maken in het verkeer.” Het bijzondere aan deze campagne was dat de doelgroep – basisschoolkinderen – geen socialmedia-accounts mag hebben. We hebben ons dan ook gefocust op de ouders. Dat is iets totaal anders dan een commercieel product verkopen, al hebben we ook zeker wel sales-gedreven campagnes.”
Barts focus ligt op data – al wil hij zich ook graag verder specialiseren in de creatieve kant van campagnes. “Je hebt beide nodig: ijzersterke creatives én heldere inzichten op basis van data-analyses. Door die combi activeren we de doelgroep om tot conversie over te gaan.” In de Streetwise-campagne pakte hij daarom al in een vroeg stadium een adviserende rol, waarin hij de creatieve bureaus adviseerde over een goede aansluiting met ‘zijn’ kanaal: social media. “Uiteindelijk behaalden we meer dan 76.000 downloads van Streetwise De Verkeersgame. Dat maakt me trots!”
Waar hij ook trots op is, is dat de ANWB zich blijft vernieuwen. “Zo zijn we bezig met het ontwikkelen van datadashboards om meer inzicht te geven in de resultaten binnen onze campagnes. En hebben we tooling geïmplementeerd waarmee we zelf aan de slag kunnen met het ontwikkelen van creatives voor de socialmedia- en displaykanalen. Hierdoor zijn we minder afhankelijk van creatieve bureaus, wat veel tijd en geld bespaart. Ook geeft het ons de mogelijkheid om meerdere creatives te testen en daardoor betere campagnes te draaien.” Bart krijgt ook de kans om zich verder te verdiepen in regels en richtlijnen rondom paid social media. “Privacy is bijvoorbeeld een hot item in mijn vakgebied. Ik help met uitzoeken hoe wij hier goed en veilig mee kunnen omgaan.”
Bij een bureau werkte Bart vaak voor veel klanten tegelijk. Dat is leuk en afwisselend, maar heeft ook nadelen. “Je hebt per klant maar een beperkt aantal uur en kunt dan niet altijd de kwaliteit bieden die je wilt”, geeft hij aan. “Dat is nu wel anders: bij de ANWB is er meer tijd over voor innovaties, langetermijnprojecten en persoonlijke ontwikkeling. En de diversiteit aan klanten? Die mis ik niet, want het werkveld is verrassend breed.” Naast de brede (merk)campagnes, zoals Streetwise, werkt Bart aan campagnes voor team Hulpverlening. Hieronder vallen bijvoorbeeld wegenwacht, wegenwacht fiets, maar ook creditcard en private lease. “Die variatie heeft me positief verrast. Net als hoe goed alles hier geregeld is, van arbeidsvoorwaarden tot begeleiding bij je ontwikkeling. Daaraan merk je wel dat je bij een grote, professionele organisatie werkt die de mensen centraal zet.”
En toch voelt het qua werksfeer weer helemaal niet ‘groots’ aan. “Dat zit ‘m denk ik in het type mensen dat bij de ANWB werkt. Mijn collega’s zijn betrouwbaar en behulpzaam; net als waar het merk voor staat. En ze zijn trouwens ook heel gezellig! Aan borrels en andere leuke activiteiten geen gebrek. Als je als online marketeer eens een dagje mee wilt lopen met de wegenwacht, dan ben je altijd welkom. Zeker een aanrader”, tipt hij toekomstige collega’s.