Ontdek ANWB

Bij de ANWB zetten we ons in voor zorgeloze mobiliteit en een duurzame samenleving. Wij zijn het vertrekpunt voor Nederlanders die vol plezier de wereld willen ontdekken. Met een sterke focus op groei, maatschappelijke impact en tevreden medewerkers, creëren we dagelijks waarde. 

Bij de ANWB vinden we dat elk individu en elke actie ertoe doet. Samen maken we Nederland schoner, veiliger en beter bereikbaar. Werkend bij de ANWB, draag je bij aan een duurzame samenleving en help je niet alleen klanten en leden, maar heel Nederland vooruit. We bieden ruimte voor groei, zowel voor jou persoonlijk als voor onze organisatie. Bouw jij straks mee aan de toekomst van mobiliteit? Kijk hier verder wat er allemaal te doen is bij de ANWB. 

Werken bij de ANWB. Jij helpt ons allemaal verder.

Fred

Hulpverlener bij de Alarmcentrale en het Leden Service Center

“Ik kom elke dag met nieuwe verhalen thuis”

3 min leestijd

Een bluesband ’s avonds laat gestrand in een Oostenrijks weiland. Bus kapot. Wat de leden doen terwijl ze op hulp wachten? Muziek maken, natuurlijk. Vanuit Den Haag geniet Fred aan de telefoon mee van dit spontane festivalletje terwijl hij regelt dat de groep weer op weg kan. Aan goede verhalen geen gebrek bij de ANWB Alarmcentrale. En dat het ook nog fijn werken is, deelt Fred graag.

Bij Fred ben je in goede handen

Krijg je Fred aan de lijn, dan ben je bij hem in goede handen. Hij weet veel van auto’s, kan mensen kalmeren en spreekt een woordje Engels, Italiaans, Duits en Frans. Een mooie match met de Alarmcentrale. Dat wist deze ex-autoverkoper al meteen toen hij in 2016 via een uitzendbureau bij de ANWB kwam werken. “De Alarmcentrale, daar wilde ik heen.” Toch duurde het nog even voordat het zover was. Hij startte bij het Leden Service Center (LSC), omdat daar toen mensen nodig waren.

Vertrouwen van de manager

Bij het LSC trof Fred een teammanager die alle vertrouwen in hem had. “Zo iemand die wel met me meedacht, maar mij uiteindelijk zelf de oplossing liet bedenken. En dan zei ‘ga het maar doen, waar heb je mij nog voor nodig?’ Dat vond ik heel fijn.” Tegen zijn manager durfde hij ook te zeggen dat hij beter op zijn plek zou zijn bij de Alarmcentrale. “Mijn manager snapte dat en heeft mij geholpen om daar te komen.”

Van redder in nood naar officieel teamlid

“Eerst mocht ik in drukke periodes komen helpen. Als een soort redder in nood. Dat beviel goed en ik heb aangegeven dat ik graag wilde blijven. Sinds najaar 2023 hoor ik officieel bij de Alarmcentrale. Mijn collega’s hebben allemaal andere achtergronden en samen spreken we veel talen. Van hen leer ik een hoop. En het leuke is dat ik nog één dag per week ook bij het LSC mag werken. Mijn rooster wordt om die ene dag heen gebouwd. Dat is best uniek en ik ben heel blij dat dit kan.”

Elke dag (of nacht) is anders

Fred houdt van zijn werk en kan er honderduit over vertellen. Over de moeder en zoon die met een lekke band stonden en met hulp van zijn instructies uiteindelijk zelf de band konden verwisselen. “De moeder riep echt stomverbaasd door de telefoon: ‘Het lukt, het lukt! Dit geloven ze thuis nooit.’ Hartstikke dankbaar waren ze, terwijl ik eigenlijk niks heb gedaan.” Of over het echtpaar dat met hun camper botste in Litouwen. “Mijn tip was om gelijk foto’s te maken, voor de verzekering. Daar was ik alleen iets te direct, want deze mensen hadden net iets heftigs meegemaakt en hun hoofd stond daar nog helemaal niet naar. Daar heb ik weer van geleerd.”

Een soort Gaston

Maar ook over de vele keren dat mensen het LSC bellen als ze een portemonnee vinden met een ANWB-ledenpas erin. “Ze bellen dan de ANWB in plaats van de politie, omdat ze erop vertrouwen dat wij meteen de eigenaar op de hoogte brengen.” De diversiteit van het werk vindt Fred in één woord fantastisch. “O, en nog één grappig dingetje”, vult hij aan. “Hoe dit zo is gekomen weet ik niet meer, maar vanuit het LSC mag ik maandelijks iemand die een review heeft geschreven een maand gratis private lease geven. Dan bel ik als een soort Gaston om ze te verrassen. Zo leuk is dat!”

Tips van Fred: leer jezelf kennen en zeg wat je wilt

Of Fred nog tips heeft voor nieuwe collega’s? “Jazeker. Ga eerst rustig ervaring opdoen en leer je eigen kwaliteiten goed kennen. Als je bijzondere vaardigheden of kennis hebt, laat het dan zeker weten aan je manager. Die kan je echt helpen om jouw ambities waar te maken.”

Nog niks gevonden waarmee jij ons allemaal kunt helpen?

Maak een jobalert aan en ontvang de meest recente vacatures, die het best bij je passen, in je inbox.