Fred
Hulpverlener bij de Alarmcentrale en het Leden Service Center
“Ik kom elke dag met nieuwe verhalen thuis”
“Ik kom elke dag met nieuwe verhalen thuis”
Krijg je Fred aan de lijn, dan ben je bij hem in goede handen. Hij weet veel van auto’s, kan mensen kalmeren en spreekt een woordje Engels, Italiaans, Duits en Frans. Een mooie match met de Alarmcentrale. Dat wist deze ex-autoverkoper al meteen toen hij in 2016 via een uitzendbureau bij de ANWB kwam werken. “De Alarmcentrale, daar wilde ik heen.” Toch duurde het nog even voordat het zover was. Hij startte bij het Leden Service Center (LSC), omdat daar toen mensen nodig waren.
Bij het LSC trof Fred een teammanager die alle vertrouwen in hem had. “Zo iemand die wel met me meedacht, maar mij uiteindelijk zelf de oplossing liet bedenken. En dan zei ‘ga het maar doen, waar heb je mij nog voor nodig?’ Dat vond ik heel fijn.” Tegen zijn manager durfde hij ook te zeggen dat hij beter op zijn plek zou zijn bij de Alarmcentrale. “Mijn manager snapte dat en heeft mij geholpen om daar te komen.”
“Eerst mocht ik in drukke periodes komen helpen. Als een soort redder in nood. Dat beviel goed en ik heb aangegeven dat ik graag wilde blijven. Sinds najaar 2023 hoor ik officieel bij de Alarmcentrale. Mijn collega’s hebben allemaal andere achtergronden en samen spreken we veel talen. Van hen leer ik een hoop. En het leuke is dat ik nog één dag per week ook bij het LSC mag werken. Mijn rooster wordt om die ene dag heen gebouwd. Dat is best uniek en ik ben heel blij dat dit kan.”
Fred houdt van zijn werk en kan er honderduit over vertellen. Over de moeder en zoon die met een lekke band stonden en met hulp van zijn instructies uiteindelijk zelf de band konden verwisselen. “De moeder riep echt stomverbaasd door de telefoon: ‘Het lukt, het lukt! Dit geloven ze thuis nooit.’ Hartstikke dankbaar waren ze, terwijl ik eigenlijk niks heb gedaan.” Of over het echtpaar dat met hun camper botste in Litouwen. “Mijn tip was om gelijk foto’s te maken, voor de verzekering. Daar was ik alleen iets te direct, want deze mensen hadden net iets heftigs meegemaakt en hun hoofd stond daar nog helemaal niet naar. Daar heb ik weer van geleerd.”
Maar ook over de vele keren dat mensen het LSC bellen als ze een portemonnee vinden met een ANWB-ledenpas erin. “Ze bellen dan de ANWB in plaats van de politie, omdat ze erop vertrouwen dat wij meteen de eigenaar op de hoogte brengen.” De diversiteit van het werk vindt Fred in één woord fantastisch. “O, en nog één grappig dingetje”, vult hij aan. “Hoe dit zo is gekomen weet ik niet meer, maar vanuit het LSC mag ik maandelijks iemand die een review heeft geschreven een maand gratis private lease geven. Dan bel ik als een soort Gaston om ze te verrassen. Zo leuk is dat!”
Of Fred nog tips heeft voor nieuwe collega’s? “Jazeker. Ga eerst rustig ervaring opdoen en leer je eigen kwaliteiten goed kennen. Als je bijzondere vaardigheden of kennis hebt, laat het dan zeker weten aan je manager. Die kan je echt helpen om jouw ambities waar te maken.”