Sandra en Thiwiya
Personenschadebehandelaars bij Unigarant
“Het geeft voldoening om het verschil te maken voor slachtoffers”
“Het geeft voldoening om het verschil te maken voor slachtoffers”
Meer dan 100. Zoveel dossiers hebben Thiwiya en Sandra elk onder hun hoede. “En elk dossier is anders! Als schadebehandelaar helpen wij mensen met middelzwaar letsel”, licht Thiwiya toe. De focus ligt daarbij op verkeersongevallen, maar er zijn ook uitzonderingen, zoals een hondenbeet. “Bij elk dossier beoordelen we de aansprakelijkheid, verzamelen we bewijs en nemen we contact op met het slachtoffer om de schade in kaart te brengen. Vervolgens kijken we waar deze persoon recht op heeft en hoe we kunnen helpen, bijvoorbeeld door hulptroepen in te schakelen zoals een schaderegelaar, een arbeidsdeskundige of hulp in de huishouding.”
‘Samenwerken’ is volgens beiden het sleutelwoord bij het behandelen van een dossier. Zoals met belangenbehartigers. Thiwiya: “Ook al heb je andere belangen, je wilt allebei het beste voor het slachtoffer. Als je elkaar goed op de hoogte houdt en geen onnodige discussies voert, kom je er samen het beste aan uit.” Ook het uitkeren van de vergoeding is een belangrijk onderdeel van het werk. “Bij elk dossier reserveren we vooraf een bedrag, zodat Unigarant niet voor financiële verrassingen komt te staan,” legt Thiwiya uit. Sandra: “Vaak denken mensen dat we alleen het bedrag uitkeren, maar we doen zoveel meer!”
Het mooiste aan het werk volgens Sandra? “We maken echt het verschil voor slachtoffers. Het is geweldig als we mensen kunnen ondersteunen in hun werk, studie of thuissituatie.” Sandra werkt sinds 2020 bij Unigarant, maar nam in oktober 2022 ontslag. De reden? “Ik had een enkeltje naar Australië geboekt! Ik wilde uitzoeken wat ik echt uit het leven wilde halen. Tijdens mijn reis besefte ik dat mijn hart nog steeds bij letselschade ligt, en dat ik volop kansen heb om me binnen dit vakgebied verder te ontwikkelen. Bovendien vond ik de collega's en de werksfeer bij Unigarant zo fijn, dat ik begin 2024 opnieuw solliciteerde.”
Via een bijbaantje maakte Thiwiya voor het eerst kennis met Unigarant. “Ik wilde werken naast mijn studie rechten en belandde op de afdeling Reis van Unigarant. Daar behandelde ik materiële schades binnen reis- en annuleringsverzekeringen.” Na haar studie zag ze de vacature voor personenschadebehandelaar licht letsel voorbijkomen. Ze ging in gesprek met haar manager en kon snel doorgroeien binnen Unigarant. “Ik zocht meer diepgang en wilde me verder ontwikkelen. Bij Unigarant krijgt je daar volop de ruimte voor, waardoor ik sinds oktober 2023 kon doorstromen naar personenschadebehandelaar middelzwaar letsel.”
Wat Thiwiya het meest bijbleef? “Een schoonmaakster die door een aanrijding een schouderbreuk opliep en arbeidsongeschikt raakte. Onze schaderegelaar sprak met haar om te achterhalen wat ze nodig heeft en constateerde dat ze waarschijnlijk van baan moet wisselen. Doordat ze een andere taal spreekt, is dat lastig. Nu kijk ik hoe we haar het beste kunnen helpen, bijvoorbeeld met omscholing.” Voor Sandra is dat een studente: “Door een ongeval kreeg zij onder meer concentratieproblemen, waardoor ze haar stage niet kon afronden. Ik heb toen een externe partij ingeschakeld die met haar school bemiddelde. Zo kon ze met aangepaste werkzaamheden haar stage halen en door naar haar volgende jaar.”
Hoewel Thiwiya en Sandra allebei verantwoordelijk zijn voor hun eigen dossiers, overleggen ze veel met collega’s. “Als ik ergens tegenaan loop of ik kom er niet uit, dan spar ik even met een collega. Die kijkt er dan net weer anders naar, wat mij dan weer verder helpt.” vertelt Sandra. Thiwiya herkent die collegiale sfeer. “Bij Unigarant hebben we echt aandacht voor elkaar. En is er wederzijds vertrouwen. Wil je een middagje vrij? Helemaal goed! Zolang je je uren maar inhaalt. Iedereen neemt die verantwoordelijkheid en dat weet je van elkaar.”