Marco
Productmanager Vakantie en vrije tijd bij Unigarant
“Hoe vaak krijg je de kans om een rol te pakken die zo goed bij je past?”
“Hoe vaak krijg je de kans om een rol te pakken die zo goed bij je past?”
Hij solliciteerde namelijk naar de functie van specialist productinrichting bij Unigarant. “Productmanager, dat was mijn doel”, legt Marco uit. “Daar waren wel vacatures voor bij verschillende bedrijven, maar ik kwam er gewoon niet tussen. Dus verlegde ik mijn focus. Op een banenmarkt sprak ik met een recruiter over de vacature voor specialist productinrichting bij Unigarant. Ja, toch weer een verzekeraar. Iedereen was zo oprecht enthousiast over de organisatie en doelstellingen. Daarom besloot ik om toch in de verzekeringswereld te solliciteren. Wie weet, zou het een stap richting productmanager kunnen zijn.”
Inderdaad, die stap kon hij amper twee jaar later maken. “Mooi verhaal”, lacht Marco. “Ik solliciteerde intern op de functie van productmanager voor woonverzekeringen. Een leuke uitdaging om van dichtbij mee te bouwen aan een groter marktaandeel. Zegt de vacaturehouder: voor het domein Vakantie en vrije tijd komt binnenkort ook een plek vrij voor een productmanager. Als je mag kiezen, wat doe je dan? Ik ben dus gek op kamperen; met mijn gezin eropuit met de caravan. Hoe vaak krijg je de kans op zo’n rol, waarmee je mensen ervan verzekert dat ze zorgeloos op reis kunnen? Voor mij was de keuze dan ook snel gemaakt.”
Nu is Marco verantwoordelijk voor de productontwikkeling en het rendement op verzekeringen voor caravans, campers, reizen en watersport. “En ik zorg er met collega’s voor dat de producten goed blijven aansluiten op wat de klant nodig heeft. Voorbeeld: er is een kleine groep reizigers die veel langer dan gemiddeld op reis wil. Om zo’n trip rendabel te verzekeren moet je in principe een enorme premie vragen. Maar we willen dat onze producten niet alleen goed, maar ook betaalbaar zijn. Samen met onder meer een actuaris en een data-analist onderzoek ik dan welke premie we voor onze kwalitatief hoogwaardige reisverzekering kunnen vragen, zonder ons product uit de markt te prijzen. Om zo die kleine groep in staat te stellen om goed verzekerd zo’n lange reis te maken.”
“Met die fijne en gedreven samenwerking maken we bij Unigarant het verschil voor onze klanten”, gaat Marco verder. “Ik monitor veel verschillende producten om te zien wat anders of beter kan. Door schademeldingen van klanten en hun vragen over verzekeringen krijgen we allerlei nieuwe inzichten. Het is aan mij om te bepalen of we bijvoorbeeld premies of voorwaarden moeten aanpassen en hoe. Een verantwoordelijke baan die ook heel intensief kan zijn. Want die verschillende uitdagingen waaraan ik tegelijkertijd werk gaan soms gepaard met strakke deadlines en tegenstrijdige belangen.”
“En ik doe al dat werk natuurlijk niet alleen”, voegt Marco eraan toe. “Zo werk ik nauw samen met actuarissen, communicatiespecialisten, data-analisten, CX-productmanagers en collega’s van juridische zaken. Kleine wijzigingen in producten voer ik samen met het productteam door. Heeft iets grote impact voor onze verzekerden of organisatie? Dan leggen we onze plannen voor aan het management of de directie. Dat vind ik het gave aan mijn baan: samenwerken in het hart van ons verzekeringsbedrijf.”