René
Innovatiemanager
“Hoe de ANWB Nederland nóg mooier en beter maakt door te innoveren”
“Hoe de ANWB Nederland nóg mooier en beter maakt door te innoveren”
Hoe verander je een organisatie die al 140 jaar bestaat? De weg naar innovatie is opwindend en vol potentie, maar kan ook onzeker en ingewikkeld zijn. Precies de combinatie waar René, een van de grondleggers van onze innovatieafdeling, energie van krijgt. “Voor veel bedrijven is innovatie een worsteling. Het lijkt erop dat we bij ANWB nu de juiste route naar succesvol innoveren hebben gevonden. Door te experimenteren op markten waar we eerder nog niet waren, vinden we nieuwe manieren om waarde toe te voegen voor onze 5,2 miljoen leden en de maatschappij.”
Een van de resultaten van innovatie is ANWB Energie, met in een paar jaar meer dan 100.000 klanten. Een corporate startup binnen de innovatieafdeling, die zelf eigenlijk nog een startup is. Dit plan begon met een enkel A4’tje met de tekst: energie, los een probleem op voor onze leden en vind nieuwe, rendabele omzet, denk groot. Met deze opdracht ging een van onze vijf ‘interne bedrijvenbouwers’ samen met een innovatiespecialist aan de slag. René: “Iedere opdracht pakken we op dezelfde manier aan. We onderzoeken het probleem, vinden de oplossing en ontwikkelen een verdienmodel. Steeds zoveel mogelijk in samenwerking met de consument. Dan volgt de conclusie: gaan we de innovatie definitief lanceren of niet?”
ANWB Energie werd een succes. Maar er zijn zeker ook ideeën die de prullenbak in gaan. “Zoals een Wegenwacht voor je huis. Op papier een perfect plan: je dakgoot lekt en je belt de ANWB om het lek te repareren. Toen we het in de praktijk gingen testen, was het minder succesvol. Wat blijkt? Mensen willen wél vooraf betalen voor een kans op autopech, maar niet als het gaat om ‘huispech’”, vertelt René. Dat wordt door de consument veelal als minder acuut ervaren. “Waar we in het verleden waarschijnlijk al een hele business hadden opgezet, konden we nu snel afscheid nemen van dit idee zonder dat daar grote kosten en inspanningen mee gemoeid waren.”
Hoe een innovatie-experiment er in de praktijk uitziet? “Op dit moment experimenteren we met een auto-abonnement waarbij consumenten voor een vast bedrag per maand een elektrische auto kunnen lenen. Zodat elektrisch rijden betaalbaarder wordt. We kopen een stuk of twintig auto’s in, tuigen een webpagina op en de innovatiespecialist wisselt zelf snel van overhemd naar ANWB-shirt om de autosleutels te overhandigen wanneer de consument een van de auto’s komt ophalen. Geweldig om op die manier te experimenteren, toch?”
Bij alle ideeën die op tafel komen, stellen we ons de vraag: hoe maken we Nederland mooier of beter? En wat hebben onze leden eraan? Deze maatschappelijke motivatie zit in de kern van ons ANWB-DNA. “Met meer dan 5 miljoen leden, kunnen we ook geen ‘kleine’ dingen doen. De impact op onze omzet én het aantal klanten dat ‘ja’ zegt tegen de nieuwe ontwikkelingen moeten hoog zijn.”
Zo zijn onze ogen nu ook gericht op zorg en gezondheid. René: “De gezondheidszorg loopt vast. Er komt echt een dik vet maatschappelijk probleem op ons af. Kunnen we hierin als ANWB wat betekenen? Een poging waard om te onderzoeken. We weten wat we moeten doen als een auto met pech langs de weg staat. Kunnen we die werkwijze ook toepassen op mensen, zelfs pech voorkómen en zo de wachtkamers bij de huisarts wat minder vol maken? Vragen waar onze kersverse ‘bedrijvenbouwer’ Gezondheid nu over nadenkt.”
Waar de ANWB in 2040 staat, is nu nog lastig te zeggen. Maar daar denken we wel over na. René: “We blijven onszelf continu opnieuw uitvinden. Ik hoop dat we er in 2040 mede aan hebben bijgedragen dat bijvoorbeeld de zorg- en energietransitie zijn gelukt. Dat de zorg in Nederland niet is vastgelopen. En dat we de grootste energiecentrale van Nederland zijn, omdat elektrisch rijden straks voor al onze leden betaalbaar is en je je huis kunt opladen via je auto en andersom. Wat er nog meer op ons pad komt? Dat gaan we ontdekken, onderzoeken én testen. Innovatie is nooit af.”