Randy
Verkoopmedewerker bij de ANWB winkel
“Dat iedereen met een glimlach de winkel uitgaat, dat is mijn doel”
“Dat iedereen met een glimlach de winkel uitgaat, dat is mijn doel”
Niet dat het bij Randy’s vorige baan aan levendigheid ontbrak. “Zeker niet. Op de serviceafdeling van de HEMA in het centrum van Eindhoven hielp ik mensen die iets wilden ruilen of een klacht hadden. Ontzettend leuk werk. Want hoe mooi is het als een klant weer tevreden de winkel verlaat? Maar na ruim negen jaar wilde ik iets nieuws proberen. In de ANWB-winkel in mijn woonplaats zag ik een wervingsposter; ze zochten verkoopadviseurs voor de retailafdeling. Toen ben ik meteen naar binnen gestapt; op een zondag was dat en maandag had ik al een sollicitatiegesprek. Ik had meteen een goed gevoel bij de uitstraling van de ANWB en de service die ze bieden. Nu ben ik al weer anderhalf jaar in dienst.”
Randy startte niet in de reuring die hij gewend was. “Ik begon in de ANWB-winkel in Tiel”, glimlacht Randy. “Dat was voor mij net wat te rustig. Ik ben wel iemand die energie krijgt van een drukke werkomgeving. Na een gesprek met mijn leidinggevende is hr voor mij op zoek gegaan naar een passendere plek. En dat werd hartje Utrecht. Dan merk je hoe kort de lijntjes zijn binnen de organisatie en dat ze hier met je meedenken.”
“Op deze locatie kan ik het retailwerk ook echt smoel geven”, gaat Randy verder. “Laten zien hoe leuk dit servicegerichte werk is. Klanten bezoeken de winkel niet alleen voor de aankoop van producten, maar ook om verzekeringen, reisdocumenten of Wegenwachtabonnementen te regelen. En soms om een klacht in te dienen over een product of service. Mijn doel is ervoor zorgen dat elke klant, hoe druk het ook is, met een glimlach naar buiten gaat.”
Hoe hij dat doet, zijn werk smoel geven? “Ik sluit eigenlijk minivriendschapjes met klanten. Stel dat iemand een internationaal rijbewijs vraagt voor Australië, dan vind ik het leuk om te weten of het om een vakantie gaat of familiebezoek . Vaak vinden mensen het fijn om hun verhaal tegen een vreemde te doen. Ik bied een luisterend oor terwijl ik de bijbehorende documentatie controleer en het rijbewijs in orde maak. Het is mooi om daar even deelgenoot van te mogen zijn. Maar ik check ook meteen of ze goed voorbereid op reis gaan. Hebben ze een reisverzekering met de juiste dekking en hebben ze aan de visa gedacht? Als het nodig is, help ik ze om ook die zaken te regelen. Die meerwaarde, die verwachten klanten ook van je.”
Weekend- of doordeweekse dagen, het maakt Randy niet uit. Hij geniet elke dag van zijn job als verkoopadviseur. Behalve op dinsdag, dan is hij standaard vrij. “Op die dagen kun je mijn HEMA-museum op afspraak bezoeken. Zo heb ik een superleuke afwisseling tussen twee bijzondere Nederlandse merken. En de museumdagen zijn bijna altijd volgeboekt.