Ontdek ANWB

Bij de ANWB zetten we ons in voor zorgeloze mobiliteit en een duurzame samenleving. Wij zijn het vertrekpunt voor Nederlanders die vol plezier de wereld willen ontdekken. Met een sterke focus op groei, maatschappelijke impact en tevreden medewerkers, creëren we dagelijks waarde. 

Bij de ANWB vinden we dat elk individu en elke actie ertoe doet. Samen maken we Nederland schoner, veiliger en beter bereikbaar. Werkend bij de ANWB, draag je bij aan een duurzame samenleving en help je niet alleen klanten en leden, maar heel Nederland vooruit. We bieden ruimte voor groei, zowel voor jou persoonlijk als voor onze organisatie. Bouw jij straks mee aan de toekomst van mobiliteit? Kijk hier verder wat er allemaal te doen is bij de ANWB. 

Werken bij de ANWB. Jij helpt ons allemaal verder.

Kobe

Duurzaamheid manager bij ANWB retail

“Als retailbedrijf hebben we een gigantische verantwoordelijkheid”

3 min leestijd

De bedoeling was om een jaartje in Nederland te studeren. Maar dat werd iets langer. De Brusselse Kobe bouwde zijn carrière op bij ons in het ‘noorden’. Waarom hij blijft plakken? Mede door zijn boeiende job als manager duurzaamheid bij ANWB Retail.

Sterk rechtvaardigheidsgevoel

Anders dan veel collega’s groeide Kobe niet op met de ANWB. “Al leerde ik tijdens mijn studie snel het begrip ‘ANWB-koppeltje’ kennen”, grinnikt hij. “Maar hoe groot en veelzijdig de organisatie was? Daar had ik geen idee van.” Toch werd hij enthousiast van de vacature bij Retail. “Ik heb altijd al een sterk rechtvaardigheidsgevoel, vandaar dat ik duurzaamheid belangrijk vind. Verandering is hard nodig. Voor mensen op andere plekken in de wereld en voor generaties die na ons komen. In mijn vorige baan als consultant duurzaamheid zat ik aan tafel met klanten, maar miste ik eigenaarschap. Op de momenten die ertoe deden, zat ik toch niet zelf aan de knoppen. In deze nieuwe rol bij de ANWB kan dat wel!”


 Vooruitstrevende middenmotor

Hoe duurzaam is de ANWB? Volgens Kobe vallen we in de categorie ‘vooruitstrevende middenmotor’. Niet slecht, maar het kan altijd beter. “Bij de ANWB werken mensen die echt wel gedreven zijn om iets met duurzaamheid te doen. Zo waren er ook al veel losse initiatieven. Mijn taak is die bij elkaar te brengen, mensen mobiliseren en koers te bepalen. Daarin krijg ik veel vrijheid: ik kan hier mijn visie ontwikkelen en uitdragen. Dat apprecieer ik heel erg. Het is mijn persoonlijke ambitie om duurzaamheid in elk onderdeel van Retail te verankeren en iedere collega – van de supply chain tot de winkels – hierin mee te nemen.”

Oude schoenen en koffers inzamelen voor circulaire keten

Kobe en zijn collega’s bereikten al iets moois: binnenkort ligt het eerste product in de schappen dat volledig is gemaakt van oude schoenen, koffers en andere spullen die door klanten zijn ingeleverd in de ANWB-winkels. “Welk product het is, dat houden we nog even geheim”, zegt hij. “Dit is trouwens pas een eerste stap, het is de bedoeling om een hele circulaire keten op te zetten en nog veel meer producten op deze manier te maken.”
 

Impact van materiaalkeuzes simuleren

Ook op andere manieren timmert de ANWB aan de weg. Zo vertelt Kobe vol enthousiasme over een nieuwe tool die Retail gaat gebruiken. “Echt gaaf. Hiermee kunnen wij op productniveau berekenen wat de impact is op water, biodiversiteit en CO2. En simuleren wat een verandering van materiaal heeft op die impact. Hoeveel water bespaar je bijvoorbeeld als je katoen vervangt door biologisch katoen? En is het de moeite waard om daarin te investeren?” Het is duidelijk: Kobe kiest voor een doordachte, meetbare aanpak. Precies wat bij de ANWB past.

 

Precies weten wat we waar produceren

Bij duurzaamheid hoort ook een eerlijke en transparante manier van zakendoen. Kobe zet zich dan ook in om nóg beter inzicht te krijgen in de keten. “We willen precies weten wat we waar produceren, ook als we bijvoorbeeld met tussenpersonen werken. Daarnaast hebben we contact met leveranciers en onderzoeken we samen hoe wij in onze processen de risico’s voor mens en milieu zo klein mogelijk kunnen maken. Als wij bijvoorbeeld steeds op het laatste moment onze orders wijzigen of scherp gaan onderhandelen, wordt de druk voor een leverancier groter. En dan ontstaan risico’s. Het is goed als wij ons daar bewust van zijn en er scherp op blijven. Dan worden we er allemaal beter van.” 
 

Een verhaal vol nuances

De duurzaamheidsmanager heeft een realistische en genuanceerde kijk op het thema. “Duurzaamheid is niet zwart-wit, maar zit vol nuances. We hebben doelstellingen op CO2-reductie, energieverbruik, inkoop van circulaire en gerecyclede materialen en sociale duurzaamheid. Maar ik kan niet mensenrechten naast materiaalkeuze in de weegschaal leggen om te kijken wat belangrijker is: allebei verdienen ze aandacht. Het is een en-en-verhaal. Wat wel voorop staat is dat het gaat om meer dan financiële waarde. Juist bij de ANWB, omdat wij er als vereniging zijn om de maatschappij te dienen.”

Balans vinden

“Natuurlijk blijven we onder aan de streep ook een retailbedrijf”, gaat Kobe verder. “Het is de uitdaging om de balans te vinden tussen de beste keuzes voor de wereld en de consument. Vroeger was het zo dat bedrijven alles maar aanboden en de consument moest maar de juiste keuzes maken. Nu is dat anders. Ik vind dat je als bedrijf hierin een gigantische verantwoordelijkheid hebt. Gelukkig denken anderen er ook zo over.”

Collega worden van Kobe? 

Bekijk onze vacatures.

Nog niks gevonden waarmee jij ons allemaal kunt helpen?

Maak een jobalert aan en ontvang de meest recente vacatures, die het best bij je passen, in je inbox.