Kobe
Duurzaamheid manager bij ANWB retail
“Als retailbedrijf hebben we een gigantische verantwoordelijkheid”
“Als retailbedrijf hebben we een gigantische verantwoordelijkheid”
Anders dan veel collega’s groeide Kobe niet op met de ANWB. “Al leerde ik tijdens mijn studie snel het begrip ‘ANWB-koppeltje’ kennen”, grinnikt hij. “Maar hoe groot en veelzijdig de organisatie was? Daar had ik geen idee van.” Toch werd hij enthousiast van de vacature bij Retail. “Ik heb altijd al een sterk rechtvaardigheidsgevoel, vandaar dat ik duurzaamheid belangrijk vind. Verandering is hard nodig. Voor mensen op andere plekken in de wereld en voor generaties die na ons komen. In mijn vorige baan als consultant duurzaamheid zat ik aan tafel met klanten, maar miste ik eigenaarschap. Op de momenten die ertoe deden, zat ik toch niet zelf aan de knoppen. In deze nieuwe rol bij de ANWB kan dat wel!”
Hoe duurzaam is de ANWB? Volgens Kobe vallen we in de categorie ‘vooruitstrevende middenmotor’. Niet slecht, maar het kan altijd beter. “Bij de ANWB werken mensen die echt wel gedreven zijn om iets met duurzaamheid te doen. Zo waren er ook al veel losse initiatieven. Mijn taak is die bij elkaar te brengen, mensen mobiliseren en koers te bepalen. Daarin krijg ik veel vrijheid: ik kan hier mijn visie ontwikkelen en uitdragen. Dat apprecieer ik heel erg. Het is mijn persoonlijke ambitie om duurzaamheid in elk onderdeel van Retail te verankeren en iedere collega – van de supply chain tot de winkels – hierin mee te nemen.”
Kobe en zijn collega’s bereikten al iets moois: binnenkort ligt het eerste product in de schappen dat volledig is gemaakt van oude schoenen, koffers en andere spullen die door klanten zijn ingeleverd in de ANWB-winkels. “Welk product het is, dat houden we nog even geheim”, zegt hij. “Dit is trouwens pas een eerste stap, het is de bedoeling om een hele circulaire keten op te zetten en nog veel meer producten op deze manier te maken.”
Ook op andere manieren timmert de ANWB aan de weg. Zo vertelt Kobe vol enthousiasme over een nieuwe tool die Retail gaat gebruiken. “Echt gaaf. Hiermee kunnen wij op productniveau berekenen wat de impact is op water, biodiversiteit en CO2. En simuleren wat een verandering van materiaal heeft op die impact. Hoeveel water bespaar je bijvoorbeeld als je katoen vervangt door biologisch katoen? En is het de moeite waard om daarin te investeren?” Het is duidelijk: Kobe kiest voor een doordachte, meetbare aanpak. Precies wat bij de ANWB past.
Bij duurzaamheid hoort ook een eerlijke en transparante manier van zakendoen. Kobe zet zich dan ook in om nóg beter inzicht te krijgen in de keten. “We willen precies weten wat we waar produceren, ook als we bijvoorbeeld met tussenpersonen werken. Daarnaast hebben we contact met leveranciers en onderzoeken we samen hoe wij in onze processen de risico’s voor mens en milieu zo klein mogelijk kunnen maken. Als wij bijvoorbeeld steeds op het laatste moment onze orders wijzigen of scherp gaan onderhandelen, wordt de druk voor een leverancier groter. En dan ontstaan risico’s. Het is goed als wij ons daar bewust van zijn en er scherp op blijven. Dan worden we er allemaal beter van.”
De duurzaamheidsmanager heeft een realistische en genuanceerde kijk op het thema. “Duurzaamheid is niet zwart-wit, maar zit vol nuances. We hebben doelstellingen op CO2-reductie, energieverbruik, inkoop van circulaire en gerecyclede materialen en sociale duurzaamheid. Maar ik kan niet mensenrechten naast materiaalkeuze in de weegschaal leggen om te kijken wat belangrijker is: allebei verdienen ze aandacht. Het is een en-en-verhaal. Wat wel voorop staat is dat het gaat om meer dan financiële waarde. Juist bij de ANWB, omdat wij er als vereniging zijn om de maatschappij te dienen.”
“Natuurlijk blijven we onder aan de streep ook een retailbedrijf”, gaat Kobe verder. “Het is de uitdaging om de balans te vinden tussen de beste keuzes voor de wereld en de consument. Vroeger was het zo dat bedrijven alles maar aanboden en de consument moest maar de juiste keuzes maken. Nu is dat anders. Ik vind dat je als bedrijf hierin een gigantische verantwoordelijkheid hebt. Gelukkig denken anderen er ook zo over.”
Bekijk onze vacatures.