Ons merk geeft vertrouwen.

Jean-Paul (52): Financieel directeur bij ANWB Reizen

Als ik zeg ‘vakantiegeld’…?

(lacht) Dat moet je bij ANWB Reizen uitgeven. Daar kun je bij ons leuke dingen mee doen. Vakantie en geld komen in mijn professionele leven ook bij elkaar. Met ANWB Reizen hebben we een heel divers bedrijf en zitten we breed in de reismarkt. Dat maakt mijn werk als finance professional uitdagend en afwisselend. Je moet goed begrijpen hoe elk bedrijf in de markt zit om je rol te kunnen spelen.

ANWB Reizen biedt met zeven verschillende reisorganisaties een enorm uitgebreid aanbod van reizen en vakanties aan. Hoe houd je overzicht?

En vergeet ook niet Land van ANWB en ANWB Golf: dus de diversiteit aan bedrijven is nog groter. Mijn team werkt voor negen verschillende bedrijven. Door letterlijk alles goed op een rijtje te hebben, heb ik overzicht. Afgelopen jaren is er hard gewerkt aan het horizontaal inrichten van de finance functie over de reisdochters heen. We zijn bezig om alle administraties op dezelfde manier te laten werken. Daar zijn we in 2015 mee begonnen en dat ronden we eind dit jaar af. Een grote reis…

Op YouTube kwam ik een vlog van je tegen. Ik hoor je zeggen dat het in de reiswereld gaat om ‘scherp aan de wind zeilen en kort op de bal zitten’. Leg eens uit.

We werken met kleine marges in de reiswereld. Dat betekent dat we goed op onze kosten moeten letten. Die opdracht zit ingebakken in het DNA van de reisbedrijven en dus ook in onze planning en control cyclus. We volgen onze boekingsstanden echt op de voet en monitoren continu waar we staan ten opzichte van onze plannen. Als het gaat over kort op de bal zitten: er gebeuren dagelijks zaken in de wereld die impact hebben op onze business. Een aanslag in Parijs heeft direct invloed op onze boekingen op die bestemming. Een vliegramp heeft impact op de algemene vliegbereidheid. Als er wat gebeurt, moeten we meteen reageren domweg omdat we omzet nodig hebben om de organisatie te kunnen draaien. Gelukkig hebben we een brede portfolio en kunnen we het verlies op de ene plek vaak compenseren op een andere. Bij ANWB Reizen kunnen we onze klanten - die steeds vaker ook lid zijn - direct een passend alternatief aanbod doen.

Budgettering en meerjarenplanning zullen jouw ding zijn…

Ja. Maar dat is niet specifiek voor Reizen, dat geldt voor de hele ANWB. Het is het ABC van het werk als finance man.

Is het werk bij ANWB Reizen vergelijkbaar met werken bij andere grote bedrijven?

Voor een financial? Wat ons onderscheidt van andere grote bedrijven is dat we een vereniging zijn. Bij alles dat we doen, stellen we ons de vraag hoe dit relevant is voor onze leden. Naast het sturen op rendement wordt er dus iedere dag van je gevraagd om bij te dragen aan relevantie voor leden. In de afgelopen jaren hebben we bij ANWB Reizen aan speciaal aanbod voor ANWB leden gewerkt. Aanbod dat uitsluitend te boeken is door leden en dat leden beloont voor trouw: hoe langer je lid bent hoe meer gratis extra’s je krijgt. Dat aanbod is zo succesvol dat we er zelfs een apart bedrijf van hebben gemaakt: ANWB Ledenreizen. Dat is leuk om als financial aan mee te werken. Dan ben je echt business aan het bouwen.

Is er meer?

De diversiteit aan bedrijven binnen ANWB Reizen blijft fascineren. De verschillen zitten natuurlijk in de labels, maar ook in de typologie van de business. Groepsreizen Zuid Afrika van Fox met vreemde valuta, groepsbezetting en vluchten geven hele andere (financiële-) vragen dan bijvoorbeeld een autorondreis Zweden met kinderen van Pharos. En het ledenmodel van ANWB Golf werkt weer heel anders dan de ANWB kampeerreizen met begeleiding of dan de Efteling tickets van Land van ANWB. Elk bedrijf vraagt een andere benadering om succesvol te zijn. Het maakt dat je in veel werelden meekijkt.

Al bijna tien jaar in dienst bij ANWB. Hoe houd je het spannend?

Door veel af te wisselen. Ik had hiervoor een parallelfunctie: directeur bij ANWB Golf en programmadirecteur bij ANWB Reizen. Daarvoor werkte ik bij Pin High Golftravel. Dat laatste bedrijf is begin dit jaar verkocht. Die verkoop was overigens ook een intensief maar heel interessant project om te doen.

Wat heb jij met het merk ANWB?

Wat ik fantastisch vind om te zien, is dat ons merk heel veel vertrouwen geeft. Zodra er ‘ANWB’ op een product of dienst staat vertrouwen mensen het. Dat is een heel krachtige merkwaarde in een wereld die met de dag volatieler wordt. Overigens maak ik ook zelf graag - met gezin - gebruik van onze eigen diensten: we maken deze zomer een camperreis door Zuid-West-Amerika. Geboekt bij Travelhome van ANWB Reizen.

Ben je van betekenis?

Ja. Ik draag bij aan een grote verbouwing binnen ANWB Reizen en het is leuk om te zien dat daar de zaken op hun plek beginnen te vallen. Daar ben ik trots op. We hebben een hoop voor elkaar gekregen.